AJTR
In prezenta secretarului general al Organizatiei Mondiale a Turismului,Taleb Rifai si ministrului Turismului, Maria Grapini,la Bucuresti a fost semnat Codul Global al OMT privind...

In prezenta secretarului general al Organizatiei Mondiale a Turismului,Taleb Rifai si ministrului Turismului, Maria Grapini,la Bucuresti a fost semnat Codul Global al OMT privind Eticile in Turism. Din partea Asociatiei Jurnalistilor si Scriitorilor din Romania(AJTR), documentul a primit semnatura lui Mihai Ogrinji, presedintele organizatiei.Redam, in continuare, continutul Codului Global:

“Organizatia Mondiala a Turismului este condusa de credinta ca turismul poate sa isi aduca o contributie majora la vietile oamenilor si ale planetei noastre. Convingerea este chiar in inima Codului Global privind Eticile in Turism, o foaie de parcurs pentru dezvoltarea turismului. Ii invit pe toti sa citeasca, sa distribuie si sa adopte Codul pentru beneficiul turistilor, tour operatorilor, comunitatilor gazda si mediile inconjuratoare din lumea intreaga”.

Taleb Rifai, Secretarul General OMT

Codul Global al OMT privind Eticile în Turism

Codul Global OMT privind Eticile în Turism reprezintă o foaie de parcurs pentru dezvoltarea unui turism responsabil și durabil, ratificat de Adunarea Generală a Națiunilor Unite in anul 2001.

Cele 10 principii ale sale, acoperind componentele economice, sociale, culturale și ale mediului înconjurător ale turismului, intenționează să sprijine maximizarea beneficiilor sectorului, minimalizând în același timp orice impacturi potențiale negative.

În timp ce Codul pentru Etici nu este obligatoriu legal, el trasează o implementare voluntara de aplicare a mecansimului prin recunoașterea rolului Comitetului Miondial privind Eticile în Turism. Înființat în anul 2004, ca o structură independentă și imparțială, factorii responsabili ai acestuia abordează teme care se referă la interpretarea Codului și aplicarea lor de către Comitet.

Textul complet este disponibil la www.ethics.unwto.org

Principiile etice pentru Sectorul privat

Următoarele principii sunt cele mai relevante pentru responsabilitatea corporatistă socială a sectorului privat:

Articolul 2: Turismul este un vehicul pentru aducerea la îndeplinire individuală sau colectivă

Afacerile din domeniul turismului ar trebui sa promoveze toleranța și egalitatea între sexe, respectând drepturile omului și împiedicând exploatarea grupurilor cele mai vulnerabile din societate.

Articolul 3: Turismul – factor de dezvoltare durabilă

Factorii (practicienii) din domeniul turismului trebuie să protejeze mediul înconjurător și moștenirea naturală, să conserve resursele și să evite risipirea producției intr-un mod ideal prin acordul asupra delimitărilor desfășurării activităților în zonele cu înalt grad de protecție.

Articolul 5: Tourismul, o activitate efficientă pentru țările gazdă și comunități

Compaiile de turism ar trebui să integreze localnicii într-o țesătură economică și socială a destinației, acordând prioritate forței de muncă locale. Sunt esențiale studiile privind impactul proiectelor de dezvoltare și ale dialogului cu populațiile gazdă.

Articolul 6: Obligații ale factorilor responsabili pentru dezvoltarea turismului

Profesioniștii din turism ar trebui să asigure pentru turiști informații obiective privind destinațiile și condițiile de călătorie, dovedind preocupare pentru securitatea clienților, asigurând asigurarea și sistemele de asistență adecvate și sprijinind satisfacția culturală și spirituală a turiștilor.

Articolul 9: Drepturile lucrătorilor și antreprenorilor din industria turismului

Întreprinderile de turism ar trebui să nu facă uz de pozițiile lor sau să impună modele socio-culturale comunităților gazdă. Ele ar trebui să fie implicate în dezvoltarea locală, să evite repatrierea excesivă a profiturilor și să garanteze drepturile fundamentale ale lucrătorilor.

Angajamentul față de Codul Global OMT privind Eticile în Turism

Angajamentul Sectorului Privat față de Codul Global OMT privind Eticile în Turism reprezintă o declarație publică din partea unei întreprinderi sau asociații de turism în vederea implicării și integrării la principiile Codului în guvernarea sa corporatistă.

Semnarea este în totalitate complementară și deschisă tuturor companiilor de turism (hoteluri, rețele de cazare, companii aeriene, Sistemelor Globale de Distribuție, tour-operatorilor, agentiilor de turism) și asociațiilor importante (relevante) naționale și regionale.

Prin semnarea Angajamentului companiile se angajează:

Să respecte principiile Codului

Să adere la principiile Codului privind Eticile referitoare la turismul durabil și responsabil, drepturile omului – în mod special ale comunităților locale și ale lucrătorilor – și angajarea în lupta contra exploatării ființelor umane și ale moștenirii naturale.

Să diseminze Codul

Să disemineze și să promoveze Codul către parteneri, funrizori, personalului și clienților din cadrul sectorului de călătorii și turism

Să raporteze asupra implementării Codului în guvernarea sa corporatistă

Să raporteze Comitetului Mondial pentru Etici în Turism asupra acțiunilor întreprinse pentru punerea în pracică a principiilor Codului în domeniul responsabilității sociale corporatiste. O atenție specială va fi acordată subiectelor privind temele socio-culturale și economice, cum ar fi drepturile omului, egalitatea între sexe, accesibilitatea, incluziunea socială și protecția grupurilor vulnerabile.

Comunicarea Angajamentelor față de Cod

Ceremonia publică de semnare în prezența Secretarului General OMT și a reprezentanțelor naționale de turism

Promovarea companiilor și asociațiilor semnatare prin comunicările OMT și anume:

Listarea pe web-site-ul OMT
Publicarea unui raport bianual privind implmentarea
Inivitarea pentru schimbul de bune practice si exemple pentru implementarea principiilor Codulului la conferinte si evenimente internationale

Semnatarii sunt invitați să promoveze angajamentul lor față de Codul Global OMT privind Eticile în Turism în cadrul comunicărilor lor și anume prin folosirea logo-ului prezentat mai jos (termenii și condițiile de utilizarea ale logoului vor fi asigurate tuturor semnatarilor).