AJTR
IMAGINEA DESTINAȚIEI TURISTICE – UN TEZAUR IMAGINEA DESTINAȚIEI TURISTICE – UN TEZAUR
Text și foto: NICOLAE LUPU, membru AJTR Laureat al Premiului „Tezaur”, al AJTR, ediția 2011, este colectivul de autori ai seriei de articole intitulată... IMAGINEA DESTINAȚIEI TURISTICE – UN TEZAUR

Text și foto: NICOLAE LUPU, membru AJTR

Laureat al Premiului „Tezaur”, al AJTR, ediția 2011, este colectivul de autori ai seriei de articole intitulată Imaginea destinației turistice – element de susținere în construcția brandului turistic regional.

[slideshow]Un binemeritat laudatio trebuie să fixeze mai întâi profilul publicației-gazdă a seriei de șapte articole. Este vorba de revista lunară „Economie teoretică și aplicată”, a Asociației Generale a Economiștilor din România (AGER), cu versiuni în limbile română și engleză, cu ediții print și online, care apare din anul 1994. În clasificarea Consiliului Național al Cercetării Științifice din Învățământul Superior (CNCSIS) a fost încadrată la categoria B+, indicând indexarea în baze de date internaționale. Editor al publicației este prof. univ. dr. Marin Dinu, în prezent decan al Facultății de Economie de la Academia de Studii Economice din București (ASE), cândva jurnalist – între altele, redactor-șef la „Viața studențească” și la „Amfiteatru”.

Fiecare dintre cele șapte articole este focalizat asupra uneia dintre regiunile turistice ale României, în ordine: Muntenia, București, Transilvania, Dobrogea, Banat-Crișana, Moldova și Maramureș, respectiv Oltenia. Firesc, cadrul metodologic a fost fixat în primul număr, în februarie 2011. Între altele, tot acolo se face o necesară distincție între identitate și imagine. Astfel, în timp ce identitatea este creată la destinație, fiind susținută de atracțiile turistice, imaginea este percepția potențialilor turiști, având la bază experiențele anterioare, precum și strategiile de comunicare. Finalitatea studiilor ar fi reprezentată de construcția unor branduri turistice regionale, un subiect pe cât de important, pe atât de drag actualilor responsabili din ministerul de resort.

Sondajul statistic realizat în mai multe centre universitare din țară, în rândul tinerilor cu vârsta între 20 și 24 de ani, a permis identificarea, pentru fiecare regiune, a principalelor forme de turism, precum și a atracțiilor turistice reprezentative pe care subiecții le asociază regiunilor turistice ale României. Eșantionul la scară națională a cuprins aproape 2000 de subiecți. Pe principiul „fiecare despre fiecare”, în final, recapitulativ, rezultatele ar putea fi înfățișate sub forma unei matrice. Pentru Oltenia, de exemplu, tratată în ultimul număr al seriei, în luna decembrie 2011, pe total eșantion național, principalele forme de turism ar fi: loisir, recreere și odihnă (28% dintre răspunsuri), balnear (23%) și cultural (18%). Ierarhia resurselor turistice, pe baza răspunsurilor primite (notorietate spontană), cuprinde, în ordine: așezări umane, apoi vestigii istorice și monumente de artă și, în al treilea rând, instituții cultural-istorice (inclusiv mănăstiri). Mai tranșanți, ca expresie a propriei lor identități, respondenții olteni au atribuit celor trei forme de turism următoarele ponderi: balnear (30%), loisir, recreere și odihnă (25%) și cultural (22%). De altfel, titlul articolului consacrat acestei regiuni turistice interesante – deloc întâmplător, prin orășelul-stațiune turistică Horezu, gazda, de-acum tradițională, a Galei premiilor anuale ale AJTR – este Oltenia – microdestinație pentru turismul balnear și cultural.

În total, serialul acoperă aproximativ 100 de pagini de revistă. Stilul științific asumat, propriu prezentării rezultatelor unei cercetări științifice, nu are ca unealtă principală de lucru metafora, ci metodele cantitative și calitative ale cercetării de marketing.

Autorii articolelor sunt zece cadre didactice din mai multe centre universitare. Practic, în calitate de prim-autor, prof. univ. dr. Aurelia-Felicia Stăncioiu și-a atras mai mulți colaboratori, numărul de coautori, pentru fiecare număr în parte, invariabil, fiind în număr de cinci. Între coautori, prof. univ. dr. Nicolae Teodorescu, lect. univ. Daniel Moise și Anca-Daniela Vlădoi (contributoare la toate articolele din serie) – toți de la Departamentul de Marketing de la ASE; conf. univ. dr. Marilena Stoian – membru AJTR, creatoarea Asociației Naționale de Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC), cadru didactic la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București; conf. univ. dr. Virgil Nicula – membru AJTR, cadru didactic la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. De asemenea, și-au adus contribuția: Ion Pârgaru, de la Universitatea „Politehnica” din București; Codruța Băltescu, de la Universitatea „Transilvania” din Brașov; Monica Paula Rațiu, de la Universitatea Româno-Americană; Carmen Puiu, de la Universitatea din Craiova. Prof. univ. dr. Aurelia-Felicia Stăncioiu, de la Departamentul de Marketing de la ASE, prin „fișa postului”, dar și prin preocupările asumate, la această oră, pare să reprezinte, în materie de marketing, cea mai autorizată voce din mediul universitar românesc.

Un alt premiu, pentru ”performanța profesională a documentării în echipă și publicarea unui ciclu de articole despre sectorul turistic”, a fost atribuit colectivului de autori de către AGER.

Niciun comentariu pana acum.

Fii primul care lasa un comentariu.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *