Despre turism responsabil și parteneriate internaționale înaintea și în miezul pandemiei
AvizierEvenimente 13 mai 2020 Presa de turism
Pandemia de Sars-Cov2 care s-a abătut asupra globului a afectat în cel mai serios grad sectorul turistic pe mapamond. În ultimele două luni de izolare practicată de țările lumii, pulsul orașelor a stagnat, zonele verzi au generat și mai mult oxigen în regiuni întregi, poluarea s-a diminuat. Stațiuni, pensiuni, hoteluri și localuri și-au întrerupt activitatea, fără turiști pe străzi. Comunitățile locale nu au mai avut de întâmpinat vizitatori, cu atât mai mult grupuri masive. Multe costuri s-au diminuat, pe de altă parte mulți angajați din sistemul HORECA au avut de suferit pe plan financiar. Luna mai a început să înregistreze treptat niveluri de relaxare din izolare în diferite țări, sistemul de servicii din turism fiind nerăbdător să iasă din amorțeală, chiar dacă timid și cu multe precauții.
Ca un contrast, până la începutul anului 2020, turismul de masă dusese la o supra-aglomerare, punând în pericol echilibrul ecologic al multor zone de atracție turistică, amenințând patrimoniul cultural și resursele naturale ale destinațiilor de pe diferite continente, turismul responsabil devenind treptat o alternativă interesantă și salvatoare pentru comunități. Atât pentru a ne face o imagine asupra evoluțiilor și problemelor acumulate care stau în fața celor ce gestionează destinațiile turistice, cât și pentru a învăța cum ar fi necesar să ne adaptăm, în baza rezultatelor din ultimii ani, la un mod nou și eficient de a practica turism, vă propunem să descoperiți câte ceva despre existența unei poveri invizibile a turismului, nevoia de abilități în managementul destinațiilor și parteneriate importante care s-au legat recent la nivel mondial pentru a surmonta aceste dificultăți.
În 26 martie 2019, trei organizații importante pentru domeniul turismului mondial au elaborat și publicat Raportul „Destinații la risc: Povara invizibilă a turismului”. Raportul descrie modul în care destinațiile ar trebui să descopere și să țină cont de costurile ascunse din activitatea turistică, legate de utilități, infrastructură, mediu și susținerea comunității, referite ca „povară invizibilă”, în ideea de a proteja și gestiona la nivel mondial valorile vitale din destinații. Eșecul în acest sens ar supune ecosistemele, valorile culturale, dar și viața comunităților la riscuri crescânde și ar plasa industria turistică pe o bază slabă care ar putea crăpa sub propria sa greutate.
Cele trei organizații care au construit un parteneriat sunt: Travel Foundation, EplerWood International și Centrul Universității Cornell pentru Întreprinderi Globale Durabile . În epoca schimbărilor climatice și a turismului în exces, acestea doresc să ofere sectorului abilitățile esențiale pentru a gestiona turismul – abilități care lipsesc în mare măsură și de care este mare nevoie.
La cele trei s-a mai adăugat un partener, Pacific Asia Travel Association (PATA) – Asociația de Călătorii Asia Pacific, care reprezintă regiunea cu cea mai mare creștere în turism proiectată pentru următorii zece ani. „Prin această colaborare, urmărim să dezvoltăm instrumente noi și un conținut educațional pentru membrii destinațiilor ce alcătuiesc PATA, elemente care pot fi ulterior aplicate la nivel global.”
Parteneriatul va adăuga noi cercetări pentru a se identifica mai bine abilitățile lipsă cu care se confruntă destinațiile când atacă provocări critice de management. Intenția este de a se dezvolta instrumente și resurse de formare practică, precum:
- metode de contabilitate holistică care măsoară povara invizibilă a turismului;
- abilități de gestionare a datelor pentru a coordona creșterea turismului în destinații;
- sisteme de raportare și colaborare mai bune între autoritățile locale și sectorul privat;
- mecanisme inovatoare de finanțare, care permit destinațiilor turistice să acopere costurile noilor soluții.
„Considerăm acest efort comun pentru îmbunătățirea capacității sectorului turistic ca fiind esențial, având în vedere creșterea turismului și impactul acestuia asupra capitalului social și natural de neprețuit. Acest parteneriat va sprijini destinațiile pentru accelerarea protecției activelor vitale și a infrastructurii și va încuraja atenuarea climatului și adaptarea către obiectivele mai complexe ale economiei turismului” – declara Jeremy Sampsons, CEO al The Travel Foundation.
Megan Epler Wood, Director al EplerWood International și Director general al Programului de Gestionare a Activelor Turismului Durabil (STAMP) la Universitatea Cornell, declara în legătură cu rezultatele Raportului: „Cea mai izbitoare constatare a noastră a fost lipsa de expertiză și de resurse în majoritatea destinațiilor pentru a gestiona creșterea cererii. Destinațiile au nevoie de noi abilități pentru a evalua în mod corespunzător impactul turismului asupra infrastructurii și a bunurilor locale. Vom aborda această problemă în continuare.”
Profesorul Mark Milstein, Director al Centrului pentru Întreprinderi Globale Durabile de la Universitatea Cornell, declara și domnia sa: „Acest parteneriat reprezintă o investiție suplimentară a Programului nostru STAMP pentru a se asigura că unul dintre cele mai importante sectoare economice din lume funcționează într-un mod care nu își subminează propriul succes comercial în viitor. ”
De asemenea, Dr. Mario Hardy, CEO al Asociației de Călătorii Asia de Pacific (PATA), declara: „Este imperativ ca industria noastră de turism și călătorii să forțeze noi metode pentru a ține cont de costurile complete ale activităților noastre, pentru a asigura dezvoltarea durabilă și responsabilă a destinațiilor pentru viitor. Parteneriatul este un pas înainte pentru Asociație și se aliniază temei noastre din 2020, Parteneriate pentru mâine. ”
Iată că mari experți ai lumii, care și-au dedicat activitatea ani de zile domeniului turistic, pledează pentru orientarea clară spre aplicarea în practică a călătoriilor responsabile pe fondul unui turism durabil. Mai mult decât atât, luptă să găsească instrumente de sprijin pentru managerierea destinațiilor, care să aducă foloase atât întreprinzătorilor și ofertanților de servicii cât și, ca o rezultantă, consumatorilor de turism și gazdelor lor.
Sunt multe eforturi reușite și în România, ale specialiștilor și temerarilor în acest spațiu de acumulări informaționale și proiecte concrete. Așteptăm asociațiile profesionale din turismul românesc să-și dea mâna pe această idee sau să sprijine prin politici proprii atât legislația care să ajute evoluția destinațiilor, cât și tur-operatorii și administrațiile locale, venind cu propuneri utile.
Foto: MADfeed