AJTR
O nouă metodă de inițiere, învățare şi perfecționare a mersului şi alunecării pe schiuri. Metoda profesorului Nelu Cosma O nouă metodă de inițiere, învățare şi perfecționare a mersului şi alunecării pe schiuri. Metoda profesorului Nelu Cosma
Text: profesor Nelu Cosma Obiectivul principal este ocolirea cu schiurile paralele, dreapta şi stânga, de asemeni, lucrul de brațe. Posibilitatea de a cădea este... O nouă metodă de inițiere, învățare şi perfecționare a mersului şi alunecării pe schiuri. Metoda profesorului Nelu Cosma

Text: profesor Nelu Cosma

Obiectivul principal este ocolirea cu schiurile paralele, dreapta şi stânga, de asemeni, lucrul de brațe. Posibilitatea de a cădea este de 5-10%. Obiectivul se poate îndeplini în 2-3 ore. Mai sunt şi excepții, cu cei care se deplasează pe role sau știu să patineze este de o ora.
Aceasta metoda se lucrează pe teren plat, după care se trece pentru a doua lecție pe o pârtie în care alunecarea pe schiuri se face fără efort cu alunecare redusa (suntem la inițiere).

Decalogul schiorului

Reguli de circulație pe pârtiile de schi:
Ideea este a răposatei prof. Predeleanu Haynalka
1.    Pârtiile de schi sunt destinate în exclusivitate schiorilor.
2.    Fiecare schior va folosi pârtia cu gradele de dificultate corespunzătoare pregătirii sale tehnice, ținând cont de meteorologice şi de starea acesteia.
3.    Urcarea pe pârtii, cu sau fără schiuri, se face numai pe marginea pârtiilor sau pe poteca pârtiei.
4.    Schiorul căzut va degaja pârtia imediat (în cazul în care nu este accidentat).
5.    În cazul în care se întâlnește un accidentat pe pârtie, se va anunța Salvamont-ul cât mai repede posibil.
6.    Se interzice staționarea schiorului pe mijlocul pârtiei, de asemeni este interzis să se facă antrenamente sau lecții de schi pe mijlocul pârtiei.
7.    Se interzice prezentarea pe pârtia de schi în stare de ebrietate.
8.    Se interzice folosirea săniilor, pungilor de plastic sau alte obiecte alunecoase pe pârtia de schi.
9.    Se interzice intrarea pe pârtia de schi fără echipamentul adecvat.
10.    Se păstrează o distantă adecvată față de ceilalți schiori, de utilajele de pregătit pârtia şi instalațiile de transport pe cablu.
Cât timp se respectă principiile pedagogiei, de asemeni lecții din învățământ (inițiere, învățare, repetare şi perfecționare) poate fi numita metodă.

Cum se lucrează cu aceasta metodă în funcție de grupele de vârstă

Grupa de vărsata 2-3 ani
Se face întâi acomodarea cu clăparii în picioare (10-20 minute) timp în care copilul este ținut de mâini de o persoana pe care copilul o accepta. Pe un teren plat copilul merge întâi pe loc, apoi mers normal, pana când copilul merge bine. Apoi se pun schiurile şi se merge pe loc, pe teren plat, copilul fiind ținut de mână iar când vârfurile sau cozile schiurilor nu se lovesc se fac pași. Se continuă mersul normal până la asimilarea lui. Se fac pauze în care copilul este lăudat şi pupat, putem construi un om de zăpadă pe parcursul lecției. Se poate spune copilului ca omul de zăpadă va fi construit pe parcursul lecției.
Se continuă lecția cu un alt exercițiu ajutător, în care copilul stă ca pe un scăunel (poziție joasa de coborâre) şi se trage drept pe zăpadă până asimilează alunecarea.
După o scurtă pauză cu omul de zăpadă se pun patru puncte fixe (se pun
în linie dreaptă sub forma următoare  –  –  –  –  ).După care urmează să-l tragem ocolind cele patru puncte fixe cu schiurile paralele, la dreapta spunând „Hai la iepuraș!” La stânga „Hai la ursuleț!”. Se termină lecția şi terminam de construit omul de zăpadă.
Se începe a doua lecție pe o panta ușor inclinată cu acomodarea cu clăparii, apoi cu schiurile 2-3 alunecări, după care punem patru puncte fixe şi repetam „iepurașul şi ursulețul”. Acest exercițiu se repeta pe o panta unde alunecarea este fără efort. Se repeta în toate zilele cât stăm la schi exercițiul cu acele puncte fixe (sunt situați în care elevul nu a asimilat suficient exercițiul, necesitând repetarea acestuia)

Grupa de vârsta 3-5 ani
Încălzirea este pregătirea organismului pentru efortul ce urmează. Se face la începutul lecției, durând 5 minute şi nu se face cu stomacul plin. Este la alegerea instructorului, în funcție de pregătirea profesională a fiecăruia. La această grupă introducem încălzirea. La această grupă folosim şi expresiile IEPURAŞ şi URSULEŢ de asemenea PICIORUL IEPURAŞULUI (la dreapta) PICIORUL URSULEŢULUI (la stânga), pentru a capta atenția.
Se face acomodarea cu clăparii în picioare, pe zăpadă, apoi cu schiurile în picioare şi cu betele de schi în mâini. Suntem pe teren plat, în sprijin pe bete, facem mers pe loc (nu avem voie când mergem pe loc să lovim vârfurile schiurilor între ele sau cozile lor). Când nu se mai lovesc vârfurile schiurilor sau cozile este semn că exercițiu ajutător a fost asimilat. Putem trece la un mers normal, cu pași (dreapta/ stânga) iar bețele schiorilor nu au voie să treacă de șolduri înapoi (se poate cădea). Vârfurile bețelor de schi se pun în zăpadă la mijlocul clăparului.
Urmează alt exercițiu ajutător – TROTINETA şi mers fandat. După ce au fost asimilate se trece la alunecarea prin întinderea ambelor brațe deodată (pumnii nu au voie să depășească șoldurile spre înapoi). Se pun 4 puncte fixe şi se fac ocoliri: două la iepuraș şi două la ursuleț (un fel de șerpuire). De data aceasta elevul este tras cu bâtul de schi şi când ocolește cu schiurile paralele, la dreapta duce piciorul iepurașului la iepuraș (adică cu 10 cm mai înainte), iar la ursuleț la stânga duce piciorul ursulețului mai înainte. Elevul este tot timpul ținut cu bățul. După ce a asimilat exercițiul ajutător, elevul cu betele de schi în mâini executa singur exercițiul şi suntem atenți unde ține bețele astfel încât pumnii să nu depășească șoldurile spre înapoi (pericol de cădere).
Plugul alunecat, ocolirile din plug şi plugul frânat se fac mai mult cu titlu informativ. Nu se insistă pentru executarea lor. Veţi observa că elevul le face de la sine.
După ce a asimilat exercițiul ajutător se trece pe o pantă ușor înclinată şi la început este tras printre 4 puncte fixe (iepuraș, ursuleț, iepuraș, ursuleț). Se urmărește să stea în poziție de coborâre medie.
Apoi se pleacă din poziția medie de alunecare şi când se apropie de primul punct fix, când începe prima ocolire spre dreapta, punctează cu brațul drept, cu 10 cm mai în față de punctul fix. În momentul punctării spune BUM (la dreapta), iar la stânga când punctează spunem POC. Cu cei mai dificili, putem repeta exercițiul pana la asimilarea lui. Acest exercițiu fiind mai dificil, se va repeta în funcție de capacitățile elevului.
Cum în metoda clasica nu există șablon pentru efectuarea lecției, aşa nici în metoda prof. Cosma nu exista. Dar toate exercițiile ajutătoare sunt la dispoziția instructorului care lucrează după nivelul său de pregătirea profesională

Grupa de vărsata peste 6 ani
La aceasta grupa vom folosi exercițiul ajutător „Mușuroiul lui Cosma” şi nu vom utiliza expresiile :ursuleț/ iepuraș şi poc/ bum.
La această grupă veți observa că pentru a asimila un element este nevoie de mai puține repetări. Se lucrează pe un teren plat şi se începe cu o acomodare cu clăparii în poziție de stând pe loc, în sprijin pe betele de schi, se face mersul pe loc. După ce s-a însușit exercițiul, se trece la mers cu schiurile în picioare, tot în poziție de sprijin pe betele de schi. Se trece apoi la mers normal, 10-20 m drept, stâng până la însușirea exercițiului. Se trece apoi la mers alunecat cu pășire, doi pași la stânga doi pași la dreapta (de 3 ori câte 3 pași dreapta şi de 3 ori câte doi pași la stânga) 10-20 m ,iar apoi ocolirea a 4 puncte fixe cu pas normal.
După ce s-a însușit exercițiul se face ocolirea lor dar prin alunecare, ajutându-ne şi împingându-se în bete. Suntem atenți ca pumnul să nu depășească șoldul spre înapoi. Cu atenție când ocolim spre dreapta întâi ducem piciorul drept înainte 10-15 cm şi apoi ocolim dreapta, urmează stângul înainte şi apoi ocolim stânga.
După ce s-a însușit exercițiul ajutător, se trece la o panta pe care alunecăm ușor, la început poziție de alunecare înaltă, apoi repetăm în poziție medie de coborâre. Dacă ocolește dreapta punctului fix cu 10-20 cm înainte punctează cu brațul drept de schi dar nu mai în spate de jumătatea clăparului şi ocolește cu punctare. În acest moment se ridica şi se face o ușoară înșurubare spre dreapta. Se repetă şi spre stânga. Atenție: bățul este pregătit aproape de frunte pentru ca suntem în alunecare. Oprirea se face cu vârfurile schiurilor orientate spre deal întotdeauna (dar nu prea mult ca să nu se alunece cu spatele la vale).

„Mușuroiul lui Cosma”
Pe o denivelare de teren în care se stă cu schiurile (porțiunea cu legăturile schiurilor) în aşa fel încât partea din față (pana la legături) să nu atingă zăpada, respectiv partea din spate (de la legături) să nu atingă zăpada. Din poziție înaltă sprijinit în bețe cu schiurile paralele, răsucim stânga, dreapta (4 stânga şi 4 dreapta până se asimilează). Se trece din nou la exercițiul cu ocolirea celor 4 puncte fixe. Împingem din bețe şi ocolim cu schiurile paralele către dreapta, apoi stânga fată de cele 4 puncte fixe. Se repeta acest exercițiu până la asimilare, urmând a se repeta din nou „Mușuroiul lui Cosma”, de această dată stând pe „mușuroi” cu schiurile paralele sprijinit în bete, stand în poziție de coborâre medie. În momentul în care trecem la poziție înaltă punctam cu bățul drept şi răsucim la dreapta (înșurubare), apoi către stânga. Se repeta exercițiul de câteva ori şi se continua cu acesta pe o panta în care alunecarea se face fără efort (până la asimilare) iar oprirea se face cu vârfurile orientate spre deal.

Cei ce știu să patineze sau să meargă pe role
Folosim aceleași exerciții ajutătoare ca şi la celelalte grupe de vârstă (se exclude grupa de la 2 ani la 5 ani) cu mai puține repetări. Toate exercițiile folosite sunt manevre ajutătoare, este greșit să trecem de la un exercițiu care nu este asimilat corect la altul (obligatoriu nu trecem la nici un alt exercițiu ajutător până nu este asimilat cel la care lucrăm).
Dacă nu există dorință, repetiție (exersare) şi disciplina, nu se realizează progresul.

„Hamul lui Cosma”
„Hamul” se folosește cu ce-i ce au simțul de conservare (frică) mai mare şi se folosește când se face acomodarea de trecere de la viteza redusa la viteza mai mare. În acest caz instructorul hotărăște cu cine şi cât folosește hamul. Oprirea din ocolire se face totdeauna cu vârfurile schiurilor orientate spre deal.
Cum se aplica?
● Se pune după gât şi se trece pe sub braț (sub axilă).
● Când se face ocolire spre dreapta instructorul trage ușor de chinga spre dreapta, apoi similar pentru ocolirea spre stânga.
● Lungimea hamului este de 2 m
● Elevul este în poziția de coborâre medie, cu schiurile puse pe talpă şi brațele sunt întinse înainte fiind paralele cu suprafața (lungimea) schiului.
● Pumnii nu depășesc suprafața schiului lateral dreapta şi stânga.

Noutăţi:
La grupa -2-3 ani
Expresii ursuleț, iepuraș, tropa-tropa, poc şi bum se folosesc pentru captarea atenției.
Pentru balans folosim scăunelul mic şi scăunelul mare
Strecurarea piciorului înainte cu 10-15 cm de ocolire.

La grupa 3-5 ani
Apare „Muşuroiul lui Cosma” şi „Hamul lui Cosma”.
Pentru aceste două grupe întoarcerea spre tabără se face cântând.

La grupa de pe 6 ani
Strecurarea piciorului din interiorul ocoliri cu 10-15 cm înainte de a face ocolirea.
„Muşuroiul lui Cosma” şi „Hamul lui Cosma”.

Povesti adevărate
În anul 1942 eram la tabără de schi cu colegii din Timișoara pe Muntele Mic, unde se regăseau şi colegi de la Liceul German din Timișoara. Aceștia aveau instructori de schi pe niște ofițeri germani de la care am învățat „Mușuroiul lui Cosma”. Voi vorbi în lucrare despre el iar acest exercițiu ajutător duce la formarea corecta de deprinderilor motrice pentru a intra în ocolire. După dobândirea lui elevii înțeleg mai repede şi mai bine cum trebuie făcut exercițiul, în plus îmbunătățește viteza de execuție şi tonusul psihic, (creează BUCURIE şi SURPRIZĂ!)
În anul 1950 am făcut o demonstrație cu „Muşuroiul lui Cosma” în Poiana Braşov la Clubul A.S.A. Armata şi la I.C.F. Bucureşti pentru schiorii de performanta (este cheia de intrare în ocoliri).
În anul 1954 am fost numit antrenor R.P.R. la probe alpine, ca obiectiv principal fiind Pasul de patinaj (pășirea) în probele de Slalom Uriaș şi Slalom Special. Cu acest exercițiu ajutător am realizat următoarele: îmbunătățiri la alunecare, la viteza de execuție şi de reacție, forța specifică sportivului, precum şi creșterea rezistentei şi tonusul psihic.
În anul 1959 am organizat primul curs de instructor de schi în care elementele de baza se învață pe teren plat (pentru turiștii străini).
În 1962 am descoperit Metoda cu bățul de sprijin despre care vorbesc în lucrare. Mă aflam pe pârtia de schi Clăbucet – Predeal şi învățam un copil de 3 ani să schieze. Prima data l-am învățat alunecarea stând pe scăunelul mic şi am observat că și-a însușit alunecarea în poziție de scăunel mic dar copilul nu a mai vrut să alunece decât în aceasta poziție (scăunelul mic este o poziție medie de coborâre). A doua zi eram pregătit să începem lecția, cu copilul lângă mine. La 10 m mai jos s-a oprit un prieten de-al meu şi fără să îmi dau seama am pornit către el. Copilul fiind lângă mine s-a prins cu mâinile de bățul meu de schi (orientat vertical) şi aşa am alunecat împreuna până la prietenul meu. Va spun ca a alunecat foarte bine şi chiar i-a făcut plăcere. Am făcut lecția numai în poziția înaltă de coborâre (doar pe scăunelul mare), observând ca acesta nu sta într-o poziție comoda am întors bățul orizontal şi aşa s-a născut metoda de sprijin pe băț în plan orizontal.
Pentru grupele de 3-5 ani am folosit pentru pași Tropa-Tropa, la dreapta – ursuleț şi pentru stânga – iepuraș. Când punctezi cu mâna dreapta – poc, iar pentru mâna stângă – bum.
În anul 1987 făceam lecții de schi cu 2 copii pe pârtia de schi de începători de la Clăbucet Sosire – Predeal (astăzi aceasta nu mai există). Un copil era în partea de jos a pârtiei şi unul era pe pârtie în alunecare, eu eram la mijlocul pârtiei lângă pădure, când la un moment dat copilul arata cu degetul spre mine şi striga URSULEŢUL. Când m-am întors spre părinte, ursul trecea pe lângă mine țintă către tomberonul de gunoi al cabanei.
În anul 2003 pe 1 ianuarie, eram în fața cabanei Clăbucet Sosire şi în conversația mea cu prim-ministrul de atunci am prezentat ce dezordine este pe pârtia de schi din fața cabanei până la teleschi. Urmare a acestei discuții pe 3 ianuarie 2003 s-a dat un decret privind prezenta jandarmilor pe pârtia de schi, astfel încât din acea azi există jandarmi în zona pârtiei.
În 1998 am lucrat cu un copil de un an şi jumătate. După 3 lecții copilul cobora singur 20-50 m, coborâre directa. În anul următor copilul a venit la mine din nou alături de părinți pentru inițiere în schi. Am făcut 3-4 coborâri în poziție înaltă cu sprijin pe băț orizontal, după care am lăsat copilul să coboare singur. După 10 metri de alunecare, copilul a făcut ocolire stânga cu schiurile paralele. Am rămas surprins cum a executat ocolirea spre stânga şi l-am mai lasăt încă o data să meargă şi el a executat același lucru. La oprire copilul s-a dus către cățelul cu care stătea fratele lui. Apoi, la următoarea coborâre copilul a realizat din nou aceasta manevra, dar cu ocolire la dreapta. Spre surprinderea mea fratele lui cu cățelul era în partea dreapta şi copilul s-a oprit din nou la cățel (aici scot în evidenta rolul conducător al capului în realizarea manevrei).
O frumoasa poveste adevărata cu profesorul de educație fizica Mihai Bâră campion european universitar de schi, probele alpine universitare. Cel mai tehnic schior şi mai cerebral pe plan național în Romania.
A scris următoarele cărți : Statui pe zăpadă (aici face caracterizarea sportivilor cu care a concurat pe plan internațional), două cărţi de tehnică a schiului Probe Alpine. A obținut peste 50 de trofee pe plan național şi internațional. Sora lui Nuți Bâră are multiple titluri de campioana națională şi diverse cupe.
Magdalena Bâră soția acestuia a obținut peste 60 de trofee. Copilul lor Mihai Bâră a obținut o mulțime de trofee şi trebuie să va spun ca este primul roman care a făcut curs de instructor de schi şi antrenor în Franța şi datorită rezultatelor obținute acolo, cei din Andora l-au luat ca antrenor al lotului național.
Verișorul lui Mihai Bâră, Ţică Frăţilă şi soţia lui Diţa Darvai cu multiple titluri de campioni naționali şi participări la olimpiade (3-4 olimpiade) Puşa Frăţilă copilul lui Ţică are multiple trofee pe plan naţional. Doina Frăţilă de asemenea multiple titluri de campioana națională Ion Frăţilă multiple cupe şi titluri de campion național şi este antrenorul echipei de schi alpin Steaua Braşov.
David Frăţilă copilul lui Ion Frăţilă multiple titluri pe plan național la copii Doina Frăţilă s-a căsătorit cu Călin Narea are 3 fete Bianca, Sandra şi Eliza. Calin Narea are o mulțime de trofee pe plan național. Bianca are multiple titluri pe plan național şi internațional. Bianca are doi copii, o fetiță care are deja trofee la grupele de copii, iar băiețelul Pătru la 2 ani se joaca pe pârtiile de schi ușoare este o speranța şi totodată feblețea mea.
Puşa Frăţilă s-a căsătorit cu Vasile Silaghi. Vasile are multiple trofee pe plan național. Andrei Silaghi copilul acestora are multiple titluri pe plan național în prezent profesor de educație fizica şi antrenorul echipei Steaua Braşov şi antrenorul verișoarelor lui Sandra şi Bianca Narea au multiple titluri internaționale. Eliza Narea la 15 ani are multiple trofee pe plan național iar Mihaela Casapu verișoara lui Ţică Frăţilă are multiple trofee pe plan național.
Dacă face un bilanț, aceasta familie au obținut peste 1.000 de trofee. Această familie are schiul în sânge.
Eu spun dacă nu avem dorință, multă muncă, disciplină şi dragoste nu realizăm prea multe.
Schiul, sportul de iarna este disciplina sportiva iar expresia sport de iarna/ vara este greșită.

Zicale
Mersul şi alunecarea pe schiuri te ajuta să înțelegi natura şi tainele ei.
De asemeni alunecarea pe schiuri te ajuta să îți faci prieteni pe viață.
Omul de munte spune „cine nu respectă natura plătește”.
„Vezi cum îi făcut lucrul, fă şi tu că este făcut de mâna omului…” (Ionescu Cristea Alexandru, maestrul sporturilor, moto).
„Orice lucru te învață cum trebuie să-l faci…” asta mi-a spus Tata.